Puuviljasuhkur ja fruktoositalumatus

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Fruktoositalumatus

Süües liiga palju puuvilju, võivad kimbutama hakata erinevad vaevused, mida põhjustab puuviljades sisalduv suhkur fruktoos. Fruktoosi oleme seni tervislikuks pidanud. Esimene liiter kodust õunamahla kaob kõhtu ühe hetkega. Surisevad mahla- ja smuutimasinad, riiulid täituvad hoidistega. Laisematel kaovad sügisviljad sügavkülma. Valminud õunu, pirne, ploome tahaks süüa nagu hing ihkab, sest aeg, mil oma aiast värskeid vilju saab, on meil üürike. Sellise puuviljakülluse juures võivad aga hakata kimbutama vaevused ja nii mõnedki kurdavad, et õunad tekitavad puhitusi ja kõhulahtisust, pirnidest ning ploomidest rääkimata. Põhjuseks võib olla puuviljades sisalduv suhkur fruktoos, mida oleme pidanud tervislikuks ja veresuhkru tasemele sõbralikuks magusaineks.

Fruktoosi on soovitatud kasutada diabeetikutel, kuna selle imendumine on aeglasem ega tõsta veresuhkrut nii kiiresti kui glükoos, ent täna enam mitte. Fruktoosi ainevahetus on erinev glükoosi omast, mis peensoolest imendudes jõuab verega rakkudesse, kes selle oma energiatootmises ära kasutavad. Fruktoos peab aga pärast peensoolest imendumist jõudma maksa. Maksas töödeldakse  fruktoos glükoosiks ja rasvhapeteks. Kui fruktoosi on aastaid väga palju tarbitud, kahjustuvad maksarakud, maks rasvub ja vere rasvanäitajad tõusevad. Peamiselt tekitavad probleemi peensooles imendumata jäänud fruktoosikogused, mis imevad endasse vett ja põhjustavad osmootset kõhulahtisust. Heaks näiteks on õuna- ja pirnimahl, mille fruktoosisisaldus on kõrge.

Autor: Toitumisnõustaja ja koolitaja Külli Holsting

Loe rohkem: Külli Holsting  http://www.kylliholsting.ee

Ela tervelt 100 aastat

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

EnglishEestiSuomi