Puusaliigese artroosi ennetamine

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Artroos ehk osteoartroos e. liigeste kulumine on kõige sagedamini esinev liigesehaigus alates keskeast. Artroos on krooniline liigeshaigus, mille aluseks on kõhre järkjärguline hävimine. Kõhr on kude, mis katab liigeses luupindu ning on normaalselt sile ja läikiv. Terve kõhr võimaldab liigeses sujuvat ja valutut liikuvust. Kõhre kulumise ja aeglustunud uuenemise tõttu kaotab see oma sileda pinna, hakkab õhenema, väheneb elastsus ja halvenevad amortiseerivad omadused. Puusaliigese artroosi algus on aeglane.

Puusaliigese artroosi esmaseks tunnuseks on valu puusas, eelkõige liikumisel. Iseloomulik on stardivalu ehk valu ja kangus liikumist alustades. Artroosi süvenemisel tekib liigestes jäikus. Hommikune kangus võib kesta kuni pool tundi. Samuti süveneb öine valu. Aegamööda kujuneb liigesest liikumisel takistus. Muutub keeruliseks sokkide ja jalanõude jalgatõmbamine. Vaevaline on autosse istumine ja sealt väljumine, treppidest käimine, kodutööde tegemine. Kaugelearenenud artroosi korral tekib tugev liigese liikuvuse piiratus ja normaalne kõnd häirub. Artroos on aeglase kulgemisega haigus, kus liigestes püsivate muutuste tekkimiseni võib minna aastaid.

Puusaliigese artroosi ennetamine

  • Säilita normaalne kehakaal. Puusaliigese artroosi üheks oluliseks riskifaktoriks on ülekaalulisus, mis on lisakoormus jala kandvatele liigestele. Ülekaalul on suur tähtsus puusaliigese kulumisprotsessi tekkes ja süvenemises. Ülekaalu korral peab aktiivselt tegelema selle langetamisega. Liigu ja vaata üle oma toidusedel.
  • Säilita füüsiline aktiivsus. Artroosi ennetuses ja ravis on oluline füüsiline aktiivsus. Vähemalt 30 minutit päevas parandab liigeste seisundit. Varases staadiumis oleva artroosi puhul  vähendab liikumine peatselt valu, sest lihaste jõud  ja  liigeste toitumus paraneb. Liigesed saavad “õlitatud”. Ideaalsed liikumiseks on ujumine, jalgrattasõit, kepikõnd, kõnd, suustamine,taiji, shindo või jooga. Kõik lihasharjutused kummilintidega või  jõusaaliharjutused  tuleks lõpetada venitustega. Venitused tuleb teha valu piirini, mitte rohkem.
  • Jälgi argipäeval sundasendeid. Sundasendites töötamine põhjustab liigeste valet koormamist, mille tagajärjel võib aastate jooksul tekkida vales asendis olnud liigeste artroos. Ohustatud on nii laua taga töötavad inimesed kui ka raske füüsilise töö tegijad. Tee tööpäeva jooksul viieminutilisi venitusharjutuste pause, ära istu jalg üle põlve, jälgi istudes selga, õlavöötmepingelisust ja kaela asendit.

 

Ela tervelt 100 aastat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EnglishEestiSuomi