Kerge kaelavalu- enesabi

Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Kahel inimesel kolmest esineb elu jooksul kaelavalu.  Enamik kaelavaludest ei ole tõsised, on põhjustatud lihaspingetest ning mööduvad kuni nädalaga. Ka mittetõsise kaelavalu puhul on argielu tugevalt häiritud. Kaela liikumisel osalevad lihased on tõmbunud krampi, vereringe on häiritud ning pea ja kaela liigutamine tekitab suurt valu.

Kaelavalu tavalisemad põhjustajad:

  • järsk liigutus- juuste kammimisel, autoga äkkpidurdus, sportimisel järsk liigutus vms
  • sundasendis töötamine- arvutiga töötajad, autojuhid, kassapidajad, juuksurid jne
  • halb kehahoiak lugedes vms
  • vales asendis magamine
  • stress
  • tuulekülm
  • paljajalu külmal pinnal kõndimine (nt. kivipõrand)

Kaelavalu saab ennetada, kui järgida mõningaid soovitusi:

  • tee sundasendis töötades tihti pause, siruta ja liigu
  • säti oma töökoht nii, et arvuti asuks silmade kõrgusel
  • ära kunagi hoia telefoni õla ja kõrva vahel, kasuta vajadusel peakomplekti
  • ära maga kõhuli, selline asend pingestab kaela
  • kasuta magamisel sobivat patja, mis toetab kaela loomulikku kõverust
  • hoolitse selle eest, et tuulise ilmaga oleksid kael ja kukal kaetud salli, mütsi või kapuutsiga
  • Hiina meditsiini kohaselt liigub jalgadest sisenenud külm üles kaela ja tekitab kaelavalu umbes 12- 24 tunni pärast. Väldi külmadel kivipõrandatel paljajalu kõndimist
  • maanda stressi võimalikult kiiresti

Inimesed, kes on kaelavaludele väga vastuvõtlikud, võiksid ennetava meetodina  aktiivsemalt tegeleda pilatesega, joogaga ning käia regulaarselt massaažis.

Juba saabunud kaelavaludest aitab kiiremini vabaneda eneseabi. Kui tead, et oled äkilise liigutusega lihast vigastanud, kasuta külmaravi. Pane vigastuse kohale, riidesse mähitult, jääkott või muu olemasolev külm vahend. Hoia korraga peal kuni 20 minutit. Tee sama pikk paus ja korda veel mõned korrad. Jahutamine vähendab kudede kahjustusi, vähendab valu ja põletikku.

Umbes 24 tunni pärast võid lisaks hakata kasutama soojendamist, näiteks soojendavate plaastritega, salvidega. Need kiirendavad vereringet, lõõgastavad lihaseid  ning seeläbi soodustavad paranemist. Lisa eneseravisse lihtsamad venitusharjutused- õlgade ringid, õlgade tõsted, pea pööramine külgedele, lõua vastu rinda surumine, pea kallutamine õla suunas. NB! vältida pearinge.

Kaelavalude puhul on abi veel massaažist, füsioteraapiast, kinesioteipimisest, akupunktuurist, akupressuurist, kiropraktikast.

Tõsisemate probleemide puhul on vaja spetsialisti abi.

NB! pöördu kohe arsti poole, kui koos kaelavaluga :

  • esinevad kaela kangus, palavik ja peavalu
  •  on õlavarrevalu, jõuetu käsi või tuim käsi
  • põie-ja soolestikutöö ei allu kontrollile
  • kael on püsivalt turses
  • valu või survetunne rinnas

elatervelt.ee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

EnglishEestiSuomi